چگونه زمان تعویض فیلتر تصفیه آب را تشخیص دهیم؟

پشتیبان سایتنویسنده: پشتیبان سایت
بازدید: 1,815 بازدید
زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

دقت به زمان تعویض فیلتر تصفیه آب، یکی از نکات بسیار مهمی است که با رعایت آن، سلامتی و بهداشت آب آشامیدنی خود را تضمین خواهید کرد. طبیعتا شما دستگاه تصفیه آب را در جهت حفظ سلامتی خود تهیه کرده اید، در نتیجه با تعویض نکردن یا تعویض دور هنگام فیلتر این دستگاه، نباید انتظار خروجی آب پاکیزه، از دستگاه تصفیه آب خود داشته باشید. تجربه نشان می دهد، معمولا فیلتر ها حتی قبل از رسیدن به تاریخ انقضاء، توان تصفیه و فیلترینگ خود را از دست داده اند.

در صورتی که زمان تعویض فیلتر تصفیه آب را جدی نگیرید، علاوه بر اختلال در فرآیند تصفیه، باعث آسیب دیدن دستگاه شده و هزینه ی کم تعویض فیلتر، به هزینه گزاف تعویض قطعات دیگر تبدیل می شود. بدین ترتیب با جایگزینی به موقع فیلتر جدید با فیلتر قدیمی، از سلامتی خود و همچنین دستگاه تصفیه آب، مراقبت خواهید کرد.

آشنایی با انواع فیلتر

فیلتر ها در انواع گوناگونی هستند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند که این تفاوت ها سبب می شود تا زمان تعویض آنها نیز متفاوت باشد. برای آن که بتوانیم زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خود را به درستی تشخیص بدهیم، قبل از هر چیزی می بایست با انواع آنها آشنا بشویم.

فرآیند فیلترینگ در دستگاه های تصفیه آب متفاوت است. ما در این مطلب، به شرح فیلتر دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای می پردازیم. فیلتر های مرحله اول تا سوم در پایین دستگاه جای می گیرند و فیلتر های مرحله چهارم تا ششم در بالای دستگاه.

آشنایی با انواع فیلتر

۱. فیلتر پلی پروپیلن ۵ میکرون (PP):

در مرحله اول، فیلتر PP قرار دارد که یک فیلتر الیافی پلیمری بوده و دارای سطحی فشرده است که این سطح، سبب ایجاد حفره بر روی فیلتر می شود. الیاف به کار رفته در فیلتر به کمک حفره های موجود در آن، مانع از عبور ذرات معلق در آب مانند گل و لای، گرد و خاک، لجن و.. خواهند شد. این فیلتر برای جلوگیری از ذرات بزرگتر از ۱ میکرون طراحی شده است. زمان تعویض فیلتر تصفیه آب برای این نمونه، معمولا زودتر از سایر فیلتر ها می باشد.

۲. فیلتر کربن گرانول (UDF):

این فیلتر در مرحله دوم قرار گرفته که از کربن فعال دانه ای تشکیل شده است. فیلتر UDF قادر به حذف کلر و گوگرد و همچنین برخی آلاینده های شیمیایی نظیر تری هالومتان و گاز های حاصل از فعالیت میکروب ها در آب می باشد. این فرآیند باعث از بین بردن طعم نامطبوع و همینطور بوی بد آب و دهان خواهد شد. کارایی این فیلتر به نوع و کیفیت کربن فعال درون پوسته آن بستگی دارد که در بهترین نمونه ها از کربن بدست آمده از پوست نارگیل استفاده می کنند.

۳. فیلتر کربن بلاک (CTO):

فیلتر کربن بلاک در مرحله سوم جای گرفته و در واقع مکمل فیلتر کربن گرانول خواهد بود. این فیلتر نسبت به فیلتر UDF قدرت بیشتری در جذب آلاینده های شیمیایی دارد. فیلتر CTO استوانه ای شکل و با رویه ی توری است که وظیفه اصلی آن، حذف کامل کلر و آلاینده های باقی مانده از فیلتر مرحله دوم می باشد. رفع کامل رنگ، بو و مزه نامطلوب آب، تنها با همکاری این دو فیلتر امکان پذیر می شود. توصیه می کنیم فیلترهای این ۳ مرحله را قبل از رسیدن زمان تعویض فیلتر تصفیه آب جایگزین کنید تا آسیبی به فیلتر ممبران وارد نشود.

۴. فیلتر ممبران (Membrane):

فیلتر مرحله چهارم، در واقع مهم ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب به شمار می رود. این فیلتر از چندین غشاء نیمه تروا که در اطراف یک لوله ی پلاستیکی قرار گرفته اند، تشکیل شده است. حفره های فیلتر ممبران به قدری ریز هستند که تنها ذرات کوچکتر از ۰.۰۰۰۱ میکرون می توانند از آن عبور کنند. طراحی فیلتر ممبران به صورتی بوده که جز ذرات آب، هیچ آلاینده شیمیایی، بیولوژیکی و.. نمی تواند از منافذ کوچک این فیلتر عبور کند. در صورتی که زمان تعویض فیلتر تصفیه آب جدی گرفته نشود، کارایی فیلتر ممبران کاهش پیدا کرده که این امر بسیار خطرناک است.

۵. فیلتر پست کربن (Post Carbon):

به دلیل منافذ بسیار کوچک فیلتر ممبران، سرعت خروجی آب تصفیه بسیار پایین بوده که استفاده از مخزن، راه چاره این مشکل است. فیلتر پست کربن، فیلتر مرحله ی پنجم است که بعد از آن که آب از مخزن عبور می کند، بر سر راه آب قرار گرفته و تصفیه انجام می شود. دلیل استفاده از این فیلتر، احتمال رسوب و یا هر ماده دیگری در مخزن می باشد. در صورتی که طعم و بوی آب در مخزن تغییر کند، با عبور از فیلتر پست کربن، این مشکل رفع خواهد شد.

۶. فیلتر مینرال (Mineral):

فیلتر مرحله ششم، مینرال نام گرفته است. از آنجایی که فیلتر ممبران پاکسازی بسیار عمیقی انجام می دهد، احتمال از بین بردن املاح مفید آب نیز وجود دارد. این فیلتر در آخرین مرحله، با افزودن مقدار محدودی املاح مفید به آب، کار دستگاه تصفیه آب را تکمیل می نماید. املاح مفیدی که اضافه می کند، شامل منیزیوم، کلسیم، روی و.. می باشند که علاوه بر بهبود طعم و بوی آب، برای سلامتی بدن هم ضروری هستند..

برای مطالعه بیشتر در رابطه با انواع فیلتر تصفیه آب اینجا کلیک کنید.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب در فیلتر های مختلف

نام فیلتر مرحله فیلتراسیون زمان تعویض
فیلتر پلی پروپیلن ۵ میکرون (PP) ۱ ۴ تا ۶ ماه
فیلتر کربن گرانول (UDF) ۲ ۴ تا ۶ ماه
فیلتر کربن بلاک (CTO) ۳ ۴ تا ۶ ماه
فیلتر ممبران (Membrane) ۴ ۱۲ تا ۱۸ ماه
فیلتر پست کربن (Post Carbon) ۵ ۱۲ تا ۱۸ ماه
فیلتر مینرال (Mineral) ۶ ۱۲ تا ۱۸ ماه

علت تفاوت زمان تعویض بین انواع فیلتر ها در این است که فیلتر های مرحله اول تا سوم، باید تمامی ناخالصی های بزرگ آب را تا قبل از رسیدن به فیلتر ممبران بگیرند. در صورتی که زمان تعویض فیلتر تصفیه آب این ۳ مرحله به تعویق بیفتد، توانایی این فیلتر ها کاهش یافته و به فیلتر ممبران صدمه وارد می شود.

نحوه صحیح تعویض فیلتر تصفیه آب

هنگامی که زمان تعویض فیلتر تصفیه آب فرا می رسد، شما می توانید به کمک روشی که در ویدئو مشاهده می فرمایید، اقدام به تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه آب خود کنید.

جمع بندی

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب امری بسیار مهم در حفظ سلامتی خود و دستگاه تصفیه آب به حساب می آید. فیلتر ها در انواع مختلفی هستند و بسته به کاربردی که دارند، زمان تعویض هر کدام با یکدیگر متفاوت است. در صورت به تعویق انداختن و جدی نگرفتن این زمان، آنها با کاهش توانایی مواجه می شوند. چنانچه این اتفاق رخ دهد، در واقع دستگاه شما بلااثر و بدون کارایی خواهد بود. توصیه می کنیم این موضوع را جدی بگیرید. جهت خرید فیلتر دستگاه تصفیه آب، شرکت خانواده آب یکی از معتبرترین و باسابقه ترین فروشگاه ها در این عرصه می باشد. شما عزیزان برای مشاهده محصولات و قیمت ها می توانید به فروشگاه واتر فامیلی مراجعه فرمایید.

دسته بندی تصفیه آب
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت