راهنمای گام به گام عیب یابی تصفیه آب خانگی

پشتیبان سایتنویسنده: پشتیبان سایت
بازدید: 2,246 بازدید
عیب یابی تصفیه آب خانگی

در بسیاری از مواقع مشاهده می کنیم که دستگاه تصفیه آب ما دچار مشکلاتی از قبیل، روشن نشدن دستگاه، کم بودن آب خروجی و.. می شود. در این شرایط، آگاهی از روش های عیب یابی تصفیه آب خانگی، می تواند در راستای حل مشکل و تعمیر دستگاه موثر باشد. در این مطلب ما به بررسی مشکلات احتمالی که ممکن است برای تصفیه آب ها پیش بیاید می پردازیم؛ اما قبل از هر چیز، توصیه ما به شما شناخت بیشتر قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی مانند، مخزن تصفیه آب خانگی، فیلتر تصفیه آب و .. می باشد. برای آشنایی با این محصولات، می توانید به مقالات مربوط به آنها مراجعه فرمایید.

تعمیر و عیب یابی تصفیه آب خانگی

در ادامه، به چند مورد از مشکلاتی که اغلب برای تصفیه آب های خانگی رخ می دهد، خواهیم پرداخت که شامل موارد زیر می باشند:

  1. رنگ، بو و طعم نامطبوع آب خروجی
  2. نداشتن خروجی دستگاه تصفیه آب
  3. روشن نشدن دستگاه تصفیه آب
  4. پیدایش رسوب در ظروفی مانند کتری
  5. شوری آب دستگاه تصفیه
  6. طعم تلخ آب تصفیه
  7. افت فشار آب خروجی و نحوه باد کردن مخزن

رنگ، بو و طعم نامطبوع آب خروجی:

رنگ، بو و طعم نامطبوع آب خروجی

اگر دستگاه خود را به تازگی خریداری کرده اید و در هنگام نوشیدن آب، بو و طعم پلاستیک را احساس می کنید، نگران نباشید. این مشکل بعد از گذشت چند روز استفاده از بین خواهد رفت. این اتفاق، به علت تازگی قطعاتی از جمله شیلنگ، مخزن، محفظه ها و دیگر اجزای پلاستیکی دستگاه تصفیه آب است. اگرچه حتی در روز اول هم نباید این اتفاق رخ دهد، اما در صورتی که چنین شد، با استفاده ی مداوم و خالی کردن چند باره آب مخزن، این مشکل حل خواهد شد. اگر بعد از گذشت چند روز، همچنان بو و طعم پلاستیک پایدار بود، این موضوع را جدی بگیرید. جهت عیب یابی تصفیه آب خانگی خود، با کارشناسان مربوطه تماس حاصل نمایید.

در صورتی که مدت هاست که از دستگاه خود استفاده می کنید، اگر آب خروجی، رنگ، بو و طعم نامطبوعی پیدا کرده، احتمالا زمان تعویض فیلتر تصفیه آب شما فرا رسیده است. فیلتر ها را باز و بررسی کرده تا منشاء بو را پیدا کنید. چنانچه بو از سوی فیلتر ها نبوده و یا بعد از تعویض فیلتر منقضی، همچنان این مشکل وجود داشته باشد، احتمال رسوب گیری مخزن را در نظر بگیرید. در این مواقع، با بررسی مخزن به منشاء بوی نامطبوع پی خواهید برد.

نداشتن خروجی دستگاه تصفیه آب:

در قدم اول از روشن بودن دستگاه، اطمینان حاصل نمایید. شیر برداشت را باز کرده و پمپ آب تصفیه خانگی را لمس کنید. در صورتی که نه آبی خارج می شود و نه حرکتی در پمپ احساس می شود، پس دستگاه خاموش است. اگر پمپ لرزش دارد ولی آبی خارج نمی شود و یا بسیار کم است، به گیج فشار روی دستگاه نگاه کنید و ببینید که چه عددی را نمایش می دهد.

۱. اگر فشار روی گیج کمتر از ۵۰psi باشد، چند احتمال وجود دارد که برای عیب یابی تصفیه آب خانگی خود، این مراحل را مطالعه نمایید:

  • احتمال دارد جریان فاضلاب بسیار بیشتر از جریان استاندارد باشد. یا قطعه محدود کننده فاضلاب، نصب نشده و یا خراب باشد.
    لوله ای از دستگاه تصفیه آب که به فاضلاب متصل شده را خارج نمایید. مقدار آب خروجی از این لوله در زمانی که دستگاه در حال کار است، یک آب نسبتا با فشار می باشد. مسیر این لوله را با خم کردن آن مسدود کنید.

    • در این حالت باید فشار گیج به بالای ۱۰۰psi رسیده، مقدار آب خروجی افزایش یابد و به مقدار نرمال برسد. اگر این اتفاق صورت گرفت، دستگاه شما، یا محدود کننده فاضلاب ندارد و یا خراب شده و باید جایگزین گردد.
    • اگر مقدار فشار گیج کمی افزایش یافت (کمتر از ۱۰۰psi) و مقدار خروجی آب تغییری نکرد، دستگاه، فشار لازم را تامین نمی کند.
    • اگر مقدار فشار گیج افزایش یافت و به بالای ۱۰۰psi رسید، ولی مقدار خروجی آب تغییری نکرد، تولید آب ممبران کم شده است.
  • احتمال دارد میزان فشار و حجم آب ورودی به دستگاه تصفیه آب، بسیار پایین باشد و چون مقدار آن کم است، فشار بالا نمی رود و طبیعتا میزان خروجی نیز بسیار کم خواهد بود. در این حالت لوله فاضلاب دستگاه تصفیه آب را خم کنید تا مسیر فاضلاب مسدود شود. چنانچه میزان فشار و همچنین میزان آب تولیدی دستگاه افزایش یابد، می تواند نشانه ی همین موضوع باشد.
  • احتمال دارد آب ورودی به دستگاه از فشار مناسبی برخوردار باشد، اما در حین عبور از فیلترها و شیر برقی و اتصالات، دچار افت فشار شده و زمانی که به پمپ می رسد، فشار کمی داشته باشد. بهتر است از فیلتر اول و اتصالات آن، مرحله به مرحله آنها را باز کرده و میزان فشار آب را چک کنید . اگر در جایی متوجه افت فشار شدید، مشکل را برطرف نمایید. گاهی اوقات شیر برقی می تواند عامل این اتفاق باشد و مسیر آب را به درستی باز نکند که در چنین صورتی باید تعویض شود. همچنین فیلتر مرحله ۲، گاهی افت فشار را ایجاد می کند که با باز کردن فیلتر و تکان دادن آن احتمالا مشکل بر طرف شده و می توانید مجددا آن را در سیستم قرار دهید.

۲. چنانچه فشار روی گیج بیشتر از ۵۰psi باشد و میزان تولید دستگاه بسیار کم یا صفر است، احتمالا مشکلی در تولید فیلتر ممبران دستگاه وجود دارد که باید این فیلتر را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید.

روشن نشدن دستگاه تصفیه آب

در قدم اول از خاموش بودن دستگاه، اطمینان حاصل نمایید. گاهی دستگاه روشن است، اما بسیار کم صدا. شیر برداشت را باز کرده و پمپ را لمس کنید. در صورتی که نه آبی خارج می شود و نه حرکتی در پمپ احساس می شود، پس دستگاه واقعا خاموش می باشد. جهت عیب یابی تصفیه آب خانگی خود، موارد زیر را مرحله به مرحله پیش ببرید.

بررسی کنید که اتصال برق و آب ورودی به دستگاه وجود داشته باشد. در صورتی که برق وصل ولی آب ورودی قطع باشد و بالعکس، دستگاه روشن نمی شود. چنانچه آب یا برق ورودی مشکل داشتند، ابتدا مشکل آنها را رفع نمایید، اما اگر آب و برق ورودی مشکلی نداشتند، سوکت ترانس و سوکت پمپ را خارج کرده و مستقیم به یکدیگر وصل کنید.

در صورتی که پمپ کار کند، احتمال دارد:

  • سنسور LP و یا سنسور HP خراب باشند
  • فشار آب ورودی به دستگاه از حد مجاز پایین تر باشد.
  • سوکت های دیگر به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند.
  • جایی از سیم کشی قطع باشد .

چنانچه پمپ کار نکند، امکان این هست که:

  • برق در پریز وجود ندارد.
  • ترانس سوخته باشد.
  •  پمپ یا جام کرده است.

اگر مشکل از ترانس و برق نبوده و شما مطمئن هستید که مشکل از پمپ می باشد، بهتر است کلگی پمپ را باز کرده و دوباره امتحان کنید. در صورتی که باز هم پمپ کار نکرد، آن را به یک تعمیر کار موتور نشان دهید.

پیدایش رسوب در ظروفی مانند کتری

پیدایش رسوب در ظروفی مانند کتری

دستگاه تصفیه آب به هیچ عنوان نباید اثری از رسوب به جای بگذارد. اگر این چنین است، بدون شک مشکلی وجود دارد. برای عیب یابی تصفیه آب خانگی خود، نیاز به دستگاه سختی سنج TDS می باشد تا سختی آب را بررسی کند. TDS آب تصفیه نباید بیشتر از ۱۵۰ شود. در صورتی که بیشتر باشد، ایجاد رسوب طبیعی است و باید TDS را کاهش دهیم. برای فهمیدن مقدار TDS، شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت را باز کنید، تا دستگاه در حال کار باشد. سپس، از خروجی ممبران سختی آب را بررسی کنید.

اگر سختی آب این نقطه بیشتر از ۱۵۰ppm بود:

۳ حالت امکان دارد وجود داشته باشد:

  • احتمال دارد فیلتر ممبران به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد. ممبران را خارج و روی لوله انتهای ممبران کمی تفلون بزنید. سپس ممبران را به درستی و با دقت جا بزنید. بار دیگر سختی آب را بررسی کرده و اگر در آن تغییری ایجاد نشده بود، مراحل بعد را مطالعه فرمایید.
  • بررسی کنید TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب چقدر می باشد. اگر TDS آب منطقه شما بیشتر از ۱۰۰۰ باشد، قدرت دستگاه تصفیه آب محدود می شود و نمی تواند بیشتر از این آب را تصفیه کند. راه حلی برای این مشکل وجود ندارد و فقط توصیه می کنیم که از فیلتر ممبران با کیفیت بالا استفاده شود.
  • اگر موارد بالا بی تاثیر بود، بنابراین فیلتر ممبراین خراب است و باید تعویض گردد.

در صورتی که سختی آب کم تر از ۱۵۰ppm بود:

  • بررسی کنید که شیر میکس بسته باشد. باز بودن شیر میکس، مقداری از آب لوله با سختی بالا را با آب تصفیه شده ترکیب کرده و باعث بالا رفتن سختی آب می شود. احتمال دارد این شیر به درستی تنظیم نشده و میزان زیادی از آب را با آب لوله کشی شهری ترکیب می کند که سبب افزایش TDS و ایجاد رسوب خواهد شد. توجه نمایید که گاهی ممکن است مغزی شیر خراب شده باشد و علارغم بسته بودن شیر، آب را از خود عبور دهد.
  • احتمال دارد قطعه چهار راهی خراب است. این قطعه را به طور موقت از مدار خارج کرده و لوله ها را مستقیم به یکدیگر متصل کنید. بعد از گذشت چند دقیقه از کار کردن دستگاه، سختی آب خروجی را بررسی نمایید. اگر سختی آب کاهش یافته بود، بنابراین مشکل از قطعه چهار راهی می‌باشد. چهار راهی درون خود یک دیافراگم دارد که بین آب لوله کشی و آب تصفیه قرار می‌گیرد. گاهی این دیافراگم سوراخ شده و آب لوله کشی به درون آب تصفیه وارد می شود. می توان آن را تعویض و یا با شیر برقی جایگزین کرد.
  • احتمال دارد فیلتر مینرال کیفیت لازم را نداشته و سبب بالا رفتن بیش از حد TDS آب خروجی شود. حتی گاهی اوقات بر روی TDS تاثیری ندارد و TDS عدد پایینی دارد، اما در خروجی آب، رسوب مشاهده می شود. در این صورت فیلتر مینرال را موقتا از مدار خارج کرده و تاثیر آن را ملاحظه کنید.

شوری آب دستگاه تصفیه

معمولا این اتفاق در اثر خرابی فیلتر ممبران رخ می دهد، اما برای بررسی و عیب یابی تصفیه آب خانگی خود، توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه فرمایید. در صورتی که دستگاه سختی سنج در اختیار دارید، سختی آب را بررسی کنید. اگر سختی آب بالاتر از ۱۵۰ باشد، شما می توانید با تنظیم شیر میکس، سختی آب را پایین آورید تا طعم آب اصلاح شود. چنانچه موفق به تنظیم نشدید و یا دستگاه سختی سنج ندارید، مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • بررسی کنید که شیر میکس باز نباشد. به وسیله این شیر، میزان سختی آب دستگاه تصفیه آب، قابل کنترل است. اگر شیر میکس کاملا بسته باشد، دستگاه، آب را با سختی پایین تولید و اگر باز باشد، سختی آب بالا می رود و به طعم آب لوله کشی نزدیک خواهد شد.
  • چنانچه دستگاه شما دارای چهار راهی است، امکان دارد که این قطعه خراب شده باشد. درون چهار راهی، آب تصفیه شده و آب لوله در کنار هم قرار می گیرند و تنها یک دیافراگم در میان این دو، باعث جدایی آنها از هم می شود. گاهی اوقات دیافراگم پاره و یا آب بندی آن خراب شده و آب دو طرف با هم مخلوط می گردد که سبب تغییر طعم آب تصفیه خواهد شد.
  • احتمال دارد ممبران به درستی در جای خود قرار نگرفته و یا اصلا ممبران درون هوزینگ قرار داده نشده است. این امکان هم وجود دارد که اورینگ های ته ممبران از جای خود خارج و یا پاره شده باشند، یا این که محل قرار گیری اورینگ ها در ته هوزینگ ممبران خراب شده باشد. توصیه می کنیم ممبران را خارج و موارد ذکر شده را کنترل نمایید.

طعم تلخ آب تصفیه

تلخی آب به علت کمبود املاح مفید در آب است که این موضوع برای سلامتی بدن انسان نیز مضر می باشد. برای حل این مشکل، در صورت امکان، از فیلتر مینرال که وظیفه ی اضافه کردن املاح مفید به آب را دارد، استفاده نمایید. اگر چنین امکانی میسر نیست، می توانید کمی شیر میکس را باز کنید تا مقداری آب با املاح بالا را با آب تصفیه مخلوط کند. با این روش، به آب، مقدار کمی املاح افزوده می شود و تلخی طعم آب از بین می رود.

افت فشار آب خروجی و نحوه پر کردن باد مخزن

دلیل اصلی افت فشار آب، کم شدن باد مخزن است. معمولا در مخازن، از یک دیافراگرم در وسط مخزن استفاده شده که آن را به ۲ قسمت تقسیم می کند.

  • بخش ذخیره آب
  • بخش هوای فشرده

دلیل طراحی مخازن به این شکل، این است که مخزن بدون استفاده از مکانیزم های پیشرفته و بدون برق، آب را تا آخرین قطره با فشار مناسب خارج نماید.

بیشتر بخوانید: ۵ مشکل رایج در سیستم های تصفیه آب

نحوه پر کردن باد مخزن را در این ویدئو مشاهده خواهید کرد.

اگر شما نیز خرید تصفیه آب خانگی در شیراز را از فروشگاه واتر فامیلی تجربه کرده اید، در صورت وجود هرگونه نقص و ایراد در دستگاه، می توانید از خدمات واحد پشتیبانی این فروشگاه بهره مند شوید.

امیدواریم نکات این مطلب در رابطه با عیب یابی تصفیه آب خانگی، در راستای استفاده بهینه از این دستگاه موثر واقع شود. شرکت خانواده آب، ارائه دهنده انواع دستگاه تصفیه آب و لوازم جانبی آن، از همراهی شما عزیزان کمال تشکر را دارد.

دسته بندی تصفیه آب
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت