در حال نمایش 6 نتیجه

نمایش فیلترها

بارگذاری محصولات بیشتر

در سیستم تصفیه آب خانگی فیلترها نقش کلیدی ایفا می‌کنند؛ اما فیلتر ممبران چیست و چه تفاوتی با دیگر فیلترهای موجود در دستگاه دارد؟ وجه تمایز اصلی در حقیقت به تکنولوژی اسمز معکوس یا همان RO برمی‌گردد. اسمز معکوس برعکس فرایندی است که به‌صورت طبیعی در جریان آب اتفاق می‌افتد. در ادامه راجع به قابلیت‌ها و کاربرد این فیلتر بیشتر توضیح خواهیم داد.

فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران

فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی شش مرحله ای در مرحله چهارم قرار می‌گیرد و هوزینگ مخصوص به خودش را دارد. این فیلترها انواع مختلفی دارند که از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به: MF یا میکرو فیلتراسیون، UF یا اولترافیلتراسیون، NF یا نانو فیلتراسیون و RO یا همان اسمز معکوس اشاره کرد. از بین این مدل‌ها اسمز معکوس بیشترین میزان مصرف را دارد و کاربرد آن نسبت به بقیه بیشتر است.

این فیلترها از نظر ابعادی هم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. به‌عنوان مثال مدل‌های 2.5 اینچی برای دستگاه‌های خانگی مناسب هستند. مدل‌های 4 اینچ و 8 اینچ هم در تصفیه آب صنعتی کاربرد دارند. نحوه عملکرد ممبران به این شکل است که با تشخیص فشار و غلظت جلوی عبور ناخالصی‌ها را می‌گیرد. سوراخ‌های ریز موجود در فیلتر به شکلی طراحی شده‌اند که تنها اجازۀ عبور مولکول‌های آب را می‌دهد و ذرات درشت مثل باکتری‌ها و… را از آب حذف می‌کند. در این ساختار دو مجرا وجود دارد که یکی آب را عبور می‌دهد و دیگری آلاینده‌ها را به سمت فاضلاب هدایت می‌کند. البته باید گفت که برخی آلاینده‌ها مثل ویروس‌ها هم وجود دارند که به دلیل داشتن ابعاد بسیار ریز از فیلتر عبور می‌کنند. وظیفۀ حذف این آلودگی‌ها برعهدۀ سایر فیلترهای دستگاه تصفیه آب است.

نصب فیلتر ممبران

نصب فیلتر ممبران باید توسط تکنسین‌های مجرب و کارآزموده انجام شود. برای انجام این کار به وسایلی مثل دستکش چرم کار، آچار هوزینگ ممبران، تفلون، دم‌باریک یا انبردست و… احتیاج دارید. قبل از هر چیز می‌بایست شیر ورودی دستگاه را ببندید. پس از انجام این کار به سراغ شیر مخزن تصفیه بروید و آن را هم ببندید. بعد از انجام این کار نوبت به جداکردن شیلنگ ورودی هوزینگ ممبران می‌رسد. کلگی هوزینگ را باید با آچار ممبران باز کنید و در حین انجام این کار حتماً از دستکش ایمنی استفاده کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. برای خروج لوله ممبران از دم‌باریک کمک بگیرید و لوله جدید را جایگزین کنید.

تست فیلتر ممبران

ممبران خانگی

برای اطمینان از اینکه قطعه درست کار می‌کند باید دو فاکتور مهم را چک کنید. اگر عملکرد فیلتر دچار مشکل شود آب تصفیه شده توسط دستگاه کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. این دو فاکتور مهم عبارت‌اند از:

  • تست سختی یا TDS
  • میزان آب تولیدی

برای بررسی میزان سختی آب خروجی باید در حالی که دستگاه به برق متصل است شیر مخزن را کامل ببندید و شیر برداشت سینک را باز کنید. بعد از اینکه آب به مدت دو دقیقه از شیر خارج شد سختی آن را با دستگاه سختی‌سنج ارزیابی کنید. ممبران‌ها معمولاً بین 95 تا 98 درصد از سختی آب را کم می‌کنند اگر طبق اندازه‌گیری‌های شما این درصد کمتر از 80 بود نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد.

فاکتور دومی که باید مورد بررسی قرار بگیرد میزان آب تولیدی است. در همان شرایط قبل (شیر مخزن بسته و…) آب خروجی دستگاه را چک کنید. به‌عنوان مثال اگر فیلتر شما 50 گالن باشد میزان خروجی آب تصفیه شده در هر دقیقه 130 میلی‌لیتر در هر دقیقه خواهد بود. اگر طبق محاسبه شما میزان آب خروجی نصف این عدد در دقیقه بود اختلالی در عملکرد ممبران وجود دارد.

زمان تعویض فیلتر ممبران

همان‌طور که گفتیم با چند تست ساده می‌توانید زمان تعویض فیلتر ممبران را تشخیص بدهید. اگر تست‌های انجام شده به شما نشان داد که مشکلی وجود دارد؛ یعنی اینکه موعد تعویض ممبران فرارسیده است. حتی اگر ابزارهای لازم برای انجام تست را ندارید به‌صورت چشمی هم می‌توانید برخی از علائم را متوجه شوید. به طور کلی این قطعه معمولاً هر دو سال یکبار باید تعویض شود. اگر میزان آب خروجی به‌صورت قطره‌ای بود نشان می‌دهد که باید نسبت به تعویض قطعه اقدام کنید؛ اما اگر جریان به‌صورت پیوسته و باریکه آب بود دستگاه به‌درستی کار می‌کند.

قیمت فیلتر ممبران

فیلتر ممبران خانگی

درست مثل سایر قطعات و دستگاه‌ها، این فیلتر هم انواع مختلفی دارد که بر اساس ظرفیت، ابعاد، کشور سازنده و… قیمت آن نیز متفاوت است. توجه داشته باشید که بالابودن قیمت به‌تنهایی دلیلی برای کیفیت بالا محسوب نمی‌شود و شما باید مدل دستگاهی که دارید را هم در نظر بگیرید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا قطعه‌ای را خریداری کنید که با دستگاه شما سازگاری کامل دارد.

از بین برندهای موجود در بازار، نوع تایوانی اغلب قیمت پایین‌تری دارد و مدل‌های آمریکایی قیمت بالاتری دارند و کیفیت آنها هم بیشتر است. معروف‌ترین برند آمریکایی موجود در بازار ایران Fimtec است و بعد از آن Toray که یک برند ژاپنی است کیفیت بسیار خوبی دارد و درنهایت به برندهای تایوانی مثل Vontron و… می‌رسیم.

از نظر ظرفیت مقدار معمول برای این قطعات 50 گالن و 75 گالن در شبانه‌روز است که مدل 50 گالن بیشتر برای منازل خریداری می‌شود و مدل‌های 75 گالنی در دفاتر اداری با تعداد زیاد پرسنل کاربرد دارد.

ابعاد قطعه بستگی به کاربرد آنها دارد. همان‌طور که گفتیم از این نوع فیلتر در صنعت هم استفاده می‌شود که ابعاد آن بزرگ‌تر است. حتی در مدل‌های خانگی هم گاهی تفاوت‌هایی دیده می‌شود. به‌عنوان مثال مدل‌های زیر سینکی با رومیزی و دیواری تفاوت‌هایی از نظر ابعادی دارند. در کنار این موضوع باید به نوع غشا مورد استفاده هم توجه داشته باشید. کیفیت متریال سازنده این فضاهای متخلخل هرچقدر بالاتر باشد قیمت فیلتر نیز بالاتر خواهد بود.

جمع بندی

خانواده آب (Water Family) با بیش از 1 دهه سابقه در زمینه تولید دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی یکی از شرکت‌های باسابقه در این حوزه محسوب می‌شود. تنوع بالای محصولات ما به شما این امکان را می‌دهد که مطابق با نیازتان محصولی را که مد نظرتان هست سفارش بدهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی در خرید و ثبت سفارش از طریق شماره تماس‌های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت